fredag 23 januari 2009

Fredag 23 januari klockan 10.15, +2 grader, mulet

Karl-Erik på plastisrinken mitt på torget


- Vad gör ni för något?

- Vi hackar bort den fastfrusna isen från plastisen.

- Går det inte att åka annars?

- Jo, det gör det, men det går inte att rengöra den annars.

Vad gör ni när ni inte hackar bort snön på plastisen?

- Vi är lantbrukare allihop. Det är ett företag som heter Farmartjänst som vi tillhör och som kommunen hyr in, det finns ju mycket kompetens att ta av. Jag har en gård med mjölk- och nötdjur. Jag sköter utfodring och mjölkning på morgonen och kvällen och på dagarna jobbar jag med Farmartjänst. Jag har jobbat i tio år och har gjort allt möjligt - vi skruvade upp postboxar åt Posten bland annat. Oftast finns det mycket jobb men det är ganska osäkert. Ibland kan de ringa samma dag och säga att det inte blir något.

3 kommentarer:

  1. Verkar vara lite otryggt på Farmartjänst. Något att gräva vidare i för Vaksalamannen.

    Kan du förklara skillnaden mellan mjölk- och nötdjur?

    SvaraRadera
  2. Enkelt, kor som ger mjölk respektive nötter. Det är inte för inte som jag har bott på en bondgård. Men han kan ha sagt köttdjur också.
    Länktips: http://www.ebsahlberg.se/

    SvaraRadera
  3. Mjölkkor är de som producerar mjölk åt oss.
    Nöt djur, det är när man föder upp kor, tjurar tills de får gå till slakt, de mjölkas inte.

    SvaraRadera